ASS en OCD

Plekje voor andere aandoening zoals AD(H)D, OCD, Angststoornissen, Paniekaanvallen, Depressies, Bipolaire Stoornis enz
Plaats reactie
Fabienne
ASS-Beheerder
<front color=DID7DC><B>ASS-Beheerder</>
Berichten: 59
Lid geworden op: 02-06-2016 21:26

ASS en OCD

Bericht door Fabienne » 06-06-2016 12:56

Al vanaf mijn 15e was al duidelijk dat ik OCD had, die met name om de hoek kwam kijken als ik geen controle kon ervaren op gevoelens of situaties (helaas heel vaak dus). Zo moest ik toentertijd bijvoorbeeld eerst mijn klerenkast helemaal leeg halen, uitsoppen en weer alle kleren netjes opvouwen en terug leggen alvorens ik van mezelf naar bed mocht. Zo ervoer ik rust in mijn hoofd omdat ik hier controle over had. Ook heb ik jarenlang de vloerbedekking van mijn slaapkamer met een leeg zeepbakje moeten uitpluizen op haartjes, vuiltjes, rommel enz. Pas als ik de hele vloerbedekking was nagegaan ervoer ik rust in mijn hoofd en kon ik verder met mijn activiteit of naar bed. Het was soms echt afschuwelijk, tot janken toe, want ik was vaak doodmoe en wilde graag rust en slapen, maar omdat ik dus geen controle over iets had KON ik dus niets anders dan zorgen dat ik controle over iets anders kreeg zodat ik wat rust kon ervaren.

Nu ik ouder ben heb ik nog steeds last van OCD maar met mijn medicijnen is het redelijk te onderdrukken en heb ik met name nog last in erg chaotische situaties...dan slaat de paniek toe en MOET ik dus dwangmatig handelingen gaan verrichten om weer dat gevoel van orde en controle te ervaren. Hoef je niet te vertellen hoe vermoeiend alles is geweest en nog steeds is...chronische uitputting is de rode draad in mijn leven.
Groetjes, Fabienne
Autisme Spectrum Stoornis, getrouwd en trotse mama van 6 cavia's :D

Plaats reactie